Review of the press
CD A Secret World

Home + news PAGES EN FRANÇAIS 
Châteaux de la Loire | Mont Saint-Michel
Brocéliande | Icônes | International Press
 
A Secret World
  
 

Big Bang n°38 (France 8-2023)

Un secret bien gardé. Attention, événement ! À l'occasion des vingt-cinq ans de Big Bang, nous avions proposé divers focus sur des moments ou artistes importants du quart de siècle écoulé depuis la création du magazine. Parmi eux, Patrick Broguière, qui participa du renouveau du rock progressif alors à l’œuvre. En quatre albums studio instrumentaux (ou presque), minutieusement réalisés pratiquement seul, de Brocéliande (1995) à Châteaux De La Loire (2000), il avait su se faire une place dans le microcosme français, se distinguant par un sens aiguisé de la mélodie et une capacité à agencer une pluralité d'arrangements et de contributions digne d'un orfèvre. On pensait que le multi-instrumentiste parisien, quelque peu désabusé face à l'ingratitude du monde de la musique, avait définitivement jeté l'éponge... Et bien non ! A la surprise générale, sans qu'aucune annonce n'ait été effectuée ces derniers mois, Patrick Broguière nous propose de découvrir une nouvelle page de son oeuvre discographique...

L'enfant prodigue est donc de retour, pour notre plus grand plaisir ! D'autant que A Secret World est une nouvelle fois illustré magnifiquement par Hervé Thibon, artiste qui a participé par le passé à établir une identité visuelle forte pour Broguière. Le ton est donné, celui de la continuité. Mais sur le plan strictement musical, allait-on retrouver la verve et la finesse des compositions qui nous avaient tant marqué il y a un quart de siècle ? L'écoute du titre éponyme nous rassure immédiatement. Gorgé de sons de synthétiseurs divers et variés, dont certaines harmonies typiques du néo-prog qui ouvrent et concluent la pièce, la composition de plus de sept minutes impressionne par la richesse et l'épaisseur charnelle de ses thèmes. La batterie et la basse ont beau également être jouées aux claviers, comme sur les albums studio précédents du reste, les changements d'atmosphères laissent également entendre de la guitare acoustique ou du violoncelle, jusqu'à des chœurs qui peuvent faire écho à Mont Saint Michel (1998). "The Blue Unicorn" adopte un parti pris plus franchement synthétique, mais avec une mélodie conquérante et emphatique du plus bel effet déclinée sur un mode lancinant et hypnotique; l'intrusion de l'orgue est à cet égard une idée simplement remarquable. Le très court "Breath" (une trentaine de secondes) est comme l'écho de "The Blue Unicorn" au piano électrique. De par son thème, qui a de quoi rappeler l'album Brocéliande, "King Arthur's March" peut dérouter par son parti pris rythmique initial, très appuyé, mais rapidement, Patrick Broguière alterne les sonorités et les lignes mélodiques, les concentre parfois pour des réjouissances en forme de feu d'artifice, orchestrant une véritable symphonie prog. "In The Corridor", lui aussi, sous des dehors électroniques à l'ancienne, laisse s'exprimer l'acoustique, avec de ci de là des rappels des sons de claviers privilégiés dans les années 1990. Bien qu'agréable, son côté un peu dilué n'en fait pas un des meilleurs titres de l'album. Il en est de même pour "The Magical Path", en raison de quelques sons discutables et de son côté un peu trop linéaire. "21st Century Dancing Man" s'amuse par son titre à faire un clin d'oeil à King Crimson, et on est là avec la composition la plus proche d'une chanson traditionnelle, voix d'opéra sur une atmosphère très typée Tangerine Dream des années 80. "In My Dreams" est proche de la ballade acoustique, enrichie de touches orchestrales. Quant à "Faust And Mephisto", il s'agit d'un morceau composé il y a déjà une douzaine d'années, qui renoue clairement avec la verve des premiers disques. 

L'écoute de A Secret World nous invite ainsi à parcourir des paysages musicaux parfois inédits, mais gorgés de senteurs bien connues. Par rapport aux oeuvres passées, l'environnement sonore est donc plus moderne, paré d'éléments synthétiques, electro et orchestraux, même si Patrick Broguière y insuffle sa vigueur mélodique, avec une constance remarquable et aussi avec l'envie de faire voyager ses auditeurs. Impossible de ne pas s'imaginer parfois même au sein d'un jeu vidéo (mis en musique à la manière de Motoi Sakuraba par exemple) ou d'un film, tant les thèmes s'inscrivent dans une approche cinématique. Certes, cela a toujours été la marque de fabrique de Broguière, mais cette démarche semble être aujourd'hui une priorité pour lui, au point que A Secret World évoque bon nombre d'artistes ayant cette force évocatrice, Vangelis et Mike Oldfield (tout autant celui de Platinum, la suite particulièrement, que du trop décrié Millenium Bell) en tête, mais aussi des musiciens français comme Patrick Forgas (celui de Synchronicité) ou Jean-Pascal Boffo (Carillons ou In Spiral, même si 35 ans les séparent). Depuis Châteaux De La Loire, le temps a filé rapidement, trop rapidement, et nous conduit à retrouver Patrick Broguière avec des rides en plus et des cheveux en moins. Et même si deux ou trois titres s'avèrent un peu moins flamboyants, A Secret World est assurément un retour convaincant qui invite à l'optimisme quant à de nouveaux lendemains qui chantent. Dis, Patrick, tu n'as pas attendu un quart de siècle pour donner vie à ce nouvel album et en faire ton testament musical, hein ?! Ce serait criminel de laisser un tel talent en jachère et inexploité une nouvelles fois...
© Jean-Guillaume LANUQUE & Olivier PELLETANT
Patrick Broguière : "A Secret World" (2023) France - Gimmick Prod. - 48:42
 


 

DMME (Canada 8-2023)

Drifting out of obscurity, French welcomes those who remember his voyages to plein-air to a trip into natural wonders.

Between 1995 and 2000, this Parisian composer sculpted a stunning display of exquisite sonic paintings – the aural analogs of landscapes and stained glass – and then Monsieur Broguière seemed to disappear from public radar. Not that personal issues stopped him – Patrick’s creative streak carried on with the publishing of two books and training to become a magician – so, fortunately, the "Chateaux de la Loire" album turned out not to be his last ever release. Inspired by the garden vistas, the Gallic master is back with “A Secret World” where his magnificent tunes are deceptively toned down, even though their Renaissance grandeur, a thread running through the artist’s entire discography, is retained and, more so, preserved for everyone to savor.

Still, springing onto the listener with the vigorous organ waves of the titular epic, this platter will strut rather than stroll through the series of elegant pieces which may be solemn yet don’t choose an elegiac path between cosmic synthesizers that weave their way between piano, strings and accordion – all emerging from Patrick’s electric ivories to invite operatic voice and elevate the experience to the riffs-ruffled hymnal heights. So when the somewhat frivolous “The Blue Unicorn” arrives, throbbing with bass and hinting at techno rave, there’s a welcome grounding of celestial reveries linked by a few brief acoustic numbers, and “King Arthur’s March” takes the jovial jive further, to the guitar-spiked baroque beauty, before “In The Corridor” introduces infectious Europop to the Middle Ages’ splendor. However, while “21st Century Dancing Man” adds a retrifuturistic layer to such a temporal mélange – via vibrant percussive veneer and the same female vocals, programmed and called to the surface, “The Magical Path” offers reflective, brass-splashed glory to those refusing to accept vain languor, and the otherwise playful “In My Dreams” streams a cello-augmented strum towards oratorio-aromatized eternity.

And then, there’s the bolero of “Faust And Mephisto” to transform the album’s finale from idyll into drama and outline Patrick Broguière tentative promise to serve up new delights – simultaneously magical and musical. This work was worth the wait.

 


 

Prog Archives (USA 8-2023) & Prog Rogue (Canada 7-2023)

PATRICK BROGUIERE (France) A Secret World
Twenty-three long years have passed since this fabulous Paris- based multi-instrumentalist published an album, the last being the entrancing “Chateaux de La Loire” in 2000 which I have reviewed glowingly. I had to rely on revisiting his previous albums, including the just-released “Mont St-Michel” which I consider to be an outright prog classic! Patrick used this prolonged interval to publish various books (France is still very reading friendly) as well as learning magic, which surely inspired this latest opus entitled “A Secret World”. As with all his 5 albums, he has maintained a rather conspicuous style that combines Renaissance/Baroque classicism with modern touches on a variety of vintage and non-vintage instruments, as well as incorporating progressive methodology, production, and arrangement values. Passion, Melody, and Atmosphere reign supreme throughout the 10 tracks presented here. The cover work (I am waiting for the CD to arrive, using the download to review) is just as expressive as the sublime “Mont St-Michel” (the CD version and booklet are mesmerizingly beautiful, merci Herve Thibon). I will admit that I have been a devoted fan since his very first foray in 1990, the fairy-tale legend of Broceliande, the mythological French forest situated in the Morbihan region, that had a reputation for dragons, fairies, endless mystery and where necromancers enchanted the world of King Arthur’s court, the most famous being Merlin. Talk about prog imagery!

The title track sets the tone from the outset, as the bombastic organ echoes into the deepest realms of the entranced thicket, interwoven strands of fluctuating melody, rich with contrasts, at times sombre cello sounds seek to engender sorrow, tingling acoustic guitar, and serene woodwinds, all mingling into a suppliant choir that crosses the threshold of reality, inflowing towards the unexplainable and ethereal. A final return to the beginning, the loop is closed.
The vibrantly pleasant “The Blue Unicorn” is a sonic representation of virtue and honour, flush with elegant bravado and confident gait as the hypnotic mood remains sure footed and yet also somewhat spectral. Marching binary drums and bopping synth bass set the foundation, on which an insistent synth chord keeps the pace. Swerving electronic flurries add to the repetitive magic.

The piano plays “Breath” for half a minute, so as to preface the tremendous “King Arthur’s March”, a regal promenade of pomp and circumstance of the finest medieval vintage, mellotron strings bouncing off the armoured knights’ bassinets, pauldrons, gauntlets and sabatons, as they march with their lances held high, shields at their sides. The main theme is appropriately grandiose, and the effect is awe-inspiring. The weaving “In the Corridor” is led by a bass heavy rumble, as if lumbering in the muddy channel, ready for the pointed assault long the defined lines of the joust. Patrick tears off a searing guitar solo that spirals deep into the resistant soul, contrasting with serene woodwinds that settle the outcome. 

An unexpected time travel into the future with “21st Century Dancing Man” is easily a feature track here, with a liturgic voice, high-pitched and echo-laden being the spotlight peculiarity, careening effortlessly amid the modern beats as the electronic shuffle and the theme coalesce into a sensational 5-minute dance. This convergence of medieval and futuristic is superbly rendered.

The swooning escapism of “The Magical Path” suggest a sense of wonderment and gentle euphoria, a breezy affair with sharp brass blasts and led by a roguish piano that announce some illusionary track into the unknown, as well as the unseen but definitely the well heard. The whistling sounds, the ivories swaying in harmony and that trembling bass furrow, all combine to enchant, entrance, and entertain. Timeless, restrained, and secure artistry at hand. A troubadour moment with the impish “Out of Time”, a solo acoustic guitar flicker of lanterned illumination, as introduction to the gallant transition on “In My Dreams”, where acoustic guitar maintains its minstrel quality, the cello scouring the banquets hall’s walls in mournful splendour. The drums enter the fray, solidly foundational for the voices both male and female, in apparent bonding. Just plain stunning.
The classic “Faust and Mephisto” finishes off this marvellous offering, a take on the German legend whereby the aging alchemist and wholly dissatisfied with his life Faust offers his soul to the devil’s agent Mephistopheles in order for the former to use temporary magical powers to seduce the young and very attractive Gretchen. This cannot and doesn’t end well, needless to state. Johann Goethe wrote a play and Charles Gounod a revered opera, so this sits well within the mainstays of contemporary art. Patrick gives a five-minute musical revisit, a revamped experience of confusion and doom, of despair and sacrifice, as the piano intones the subjugation of the desperate erudite, who cannot even fathom the trap in which he is now forever condemned to enter. Naturally, this is perhaps the more overtly classical stylized piece here and ends on quite the serious note as Faust soul is taken over by the devil for evermore.

As with many artists that I target for review, these are the ones who are wholly meritorious of being discovered and encouraged by the prog public at large, as well as admired for their determined passion. I suggest visiting his bandcamp page at broguiere.bandcamp.com and see what a delightfully gifted artist (and magician) Patrick Broguiere is.
5 confidential realmsg



 

Sinfomusic (Spain 8-2023) 

Novedades 2023

El multi-instrumentista francés Patrick Broguière ha estrenado, en el pasado mes de junio, un  nuevo trabajo luego de más de 20 años de haber interrumpido sus lanzamientos. El disco lleva por nombre ¨A Secret World¨ y trae 10 temas. Este artista combina prog con música electrónica y se hace cargo de toda la producción de sus creaciones. En general, luego de la audición del ejemplar, encontré muy agradable su sonido, aunque también de sencilla estructura sin ningún riesgo ni complicación. Es lo que se entiende como ¨easy listening¨: muy amigable, simple y sin sobresaltos. ¨A Secret World¨ es muy parejo en su totalidad e ideal para los ¨días lluviosos y lunes¨



 

Exposé (USA 8-2023) 

by Jon Davis, Published 2023-08-28

Here at Exposé, our last reference to Patrick Broguière was back in 1999, with the review of his fourth album, Mont Saint-Michel, after which we seem to have lost track. Broguière’s follow up to that album was Châteaux de la Loire in 2000, but it’s only now in 2023 that we’ve got some new music from him. We’ll take this opportunity to cover both. Châteaux finds him in essentially one-man-band mode, with a set of nine mostly-instrumental pieces bridging rock with Renaissance (the era, not the band) music. If you can imagine Rick Wakeman’s Six Wives of Henry VIII crossed with Gryphon’s Red Queen to Gryphon Three and (sorry for the obscure reference) Madame la Frontière by the Breton folk-rock band Ys, you’ll be in the general area. Tracks like “Pavane des Bâtisseurs et Saltarelle” take the traditional pavane style with recorders, crumhorns, and viola da gamba (I’m guessing some of the instruments are real and some emulated) and add in synthesizers and some more modern percussion, though not a conventional drum kit. Towards the end there is the majestic sound of a pipe organ and a distorted electric guitar taking on the stately melody. As things move along, we hear harpsichord, Classical guitar, and, three tracks in, vocals. It’s here that I’m reminded of Ys, in both the tone of the voice and the way the backing parts are arranged (this is a very good thing since I really love the Ys album). There are some countermelodies featuring a talk-box electric guitar, which provides a really interesting texture in this context. Other tracks rely more heavily on synthesizers for their arrangements. All in all, it’s an enjoyable listening experience, and sounds like it could be a modern soundtrack to a travelog about French castles — which of course is exactly what it is, only without the visuals.

Now, more than 20 years later, Broguière has released A Secret World. This time out, the music embraces the 20th Century, with reasonable references being Mike Oldfield and Larry “Synergy” Fast. A few of the tracks sound almost like demo outtakes from Crises made with a drum machine; at other times it’s a bit like Electronic Realizations for Rock Orchestra with added guitars. “King Arthur’s March” touches a bit on the style of Châteaux, but without the medieval instrumentation. “21st Century Dancing Man” is a bit of an oddity, being an 80s synth-pop throwback song with classical sounding vocals in Latin sung by a countertenor voice. While electronic drums are prevalent on the album, they are not used to imitate real drums — the artificiality is embraced, for better or worse, and they lend a somewhat dated sound to the music which can detract from the quality of the compositions. Broguière operates fully in the harmonic era before serialism, dissonance, and atonality, a style that should be quite appealing to many listeners.a

 
 


Babyblaue Seiten (Allemagne 9-2023) 

Auf „A Secret World“, seinem fünften – weitgehend gesangsfreien - Album präsentiert der französische Gitarrist und Keyboarder Patrick Broguière eine ungewöhnliche Mischung aus modernen und klassisch inspirierten Einfällen zwischen Pop, Prog und Klassik. Das vorige Album „Châteaux de la Loire“ liegt gerade mal 23 Jahre zurück und das erste entstand bereits 1995. Ob der Künstler die ganzen Jahre an dem Album gearbeitet, oder auch mit etwas anderem beschäftigt war, ist mir nicht bekannt.
Die Arrangements vermittelt den spröden Charme einer Eigenproduktion, bei der kein teures Aufnahmestudio zur Verfügung stand. Das merke ich erster Linie an den programmierten Rhythmen. Auch die Blasinstrumente, die Pauken und die Streicher entstammen wahrscheinlich den über Tasten abrufbaren Samples. Die teilweise wortlosen Damen- und Herrengesänge sind dagegen den vier gastierenden Sängern und Sängerinnen zu verdanken.

Die breite Stilpalette des Albums ist allerdings beachtlich. In „Faust and Mephisto“ erklingt mittelalterlich inspirierte Kammermusik. In dem Titelstück treffen der Keyboard-orientierte Prog, die elektronischen Rhythmen, die klassischen Zwischenspiele für akustische Gitarre und Cello sowie mittelalterliche Gesänge aufeinander. Die stilistischen Wurzeln der für diverse Keyboards und den elektronischen Rhythmus arrangierten Stücke „The Blue Unicorn“ und „King Arthur’s March“ vermute ich irgendwo zwischen Elektronik-Pop und Neoprog. Das letztere Stück überzeugt durch die Leichtigkeit und die cleveren Melodien. So kann man über die elektronischen Rhythmen und über die nahe liegende Vermutung hinwegsehen, dass König Arthur das Stück wohl als extrem futuristisch empfinden würde. 

Die Freunde von akustischen Instrumenten werden möglicherweise nicht über die elektronisch anmutenden Arrangements vieler Stücke auf „A Secret World“ begeistert sein. Aber wenn man Elektronik-Prog für Keyboards, elektronische Rhythmen, Bassgitarre und ein wenig elektrische Gitarre vertragen kann, könnte man eventuell an auch den Melodien von „In The Corridor“ gefallen finden. In „21st Century Dancing Man“ findet sich die Begegnung zwischen den Synthesizern, den tanzbaren Rhythmen und einem sakralen Damengesang, wie direkt aus dem Mittelalter. Im weiteren Verlauf widmet sich die Dame in ihren Gesangslinien eher der aktuellen Popmusik. 

Auch in „The Magical Path“ zeigt Broguière eine Begabung für durchdachte Arrangements, die mit originellen Klängen und einprägsamen Melodien aufwarten. Die Hauptmelodie wird hier von etwas dargeboten, was wie für mich ein pfeifender Synthesizer klingt. Das für akustische Sologitarre arrangierte, klassisch inspirierte und sehr kurze „Out of Time“ könnte die Frage aufkommen lassen, warum gibt es hier nicht mehr davon. Zum Trost für Freunde der akustischen Instrumente bietet das entspannte „In My Dreams“ die melodischen Figuren für die akustische Gitarre, die von gesampeltem Cello, der gesampelten Klarinette sowie von dem wortlosem Damen- und Herrengesang und vom (wahrscheinlich programmierten) Schlagzeug begleitet werden. 

„A Secret World“ hat zahlreiche hörenswerte Ideen und Arrangements zu bieten, falls man nichts gegen elektronisch anmutenden Retro-/Neoprog aus Eigenproduktion einzuwenden hat.



Background Magazine (Pays Bas 9-2023) 

The French composer and musician Patrick Broguière was totally unknown to me when he contacted me to review his latest release A Secret World. This album already turned out to be his fifth solo release. Why did I miss his earlier albums Brocéliande (1995), Icônes (1996), Mont Saint-Michel (1998) and Châteaux De La Loire (2000) I asked myself after hearing A Secret World for the first time. This one man band (Patrick does everything on his own by playing keyboards, guitars and doing the programming of the rhythm section) really knows how to come up with a fine tune!

Of course I asked myself also why it took this in Paris based multi-instrumentalist twenty-three long years to come up with a successor for Chateaux De La Loire. Well I read somewhere that during his long hiatus he published books and learned magic. Of course he also composed the music for his new album and recorded it. You could say that he spend his time very well with the music he wrote during his long absence.

A Secret World is by all means a pleasant album to listen to. The ten compositions he wrote are mainly instrumentals and keyboard orientated. On a couple of tracks, on A Secret World and 21st Century Dancing Man for example, you can hear a computer sounding voice. Almost like a vocoder. On a few songs he also lets his guitar speak. The electric guitar on King Arthur's March and the acoustic guitar on the short instrumental Out Of Time and In My Dreams. The acoustic piano can also be heard several times like on the short piece Breath and on the album closer Faust And Mephisto. Too bad Patrick doesn't use a real drummer on the entire album, but instead keyboard or computer programmed rhythms can be heard. This sounds fine on pure modern electronic pieces such as The Blue Unicorn and 21st Century Dancing Man. But I guess his music would come even more to live if he would use a real drummer of flesh and blood. On a song such as the opening piece A Secret World a real drummer would bring the music to an even higher level. It's for me the absolute highlight on the album and the most progressive rock sounding tune with musical references to the organ sound of Keith Emerson and a band such as Monarch Trail.

All in all can I only come to the conclusion that Patrick Broguière has with A Secret World made an album which lovers of progressive rock will certainly enjoy whole heartedly. Listening to this fine album only made me realise how I could miss his earlier releases. Hopefully I will have them in my CD collection one day sooner or later. Because they will fit perfectly with his latest release on one shelf!

**** Henri Strik (edited by Tracy van Os van den Abeelen)




Highlands Magazine (France 11-2023) 

Highlands Mag #119 novembre 2023

La carrière musicale de Patrick BROGUIERE débute à 15 ans lorsqu'il acquiert sa première guitare électrique, influencé par Ritchie BLACKMORE de DEEP PURPLE. Après son apprentissage avec de nombreux groupes de rock et chanteurs, il devient le guitariste d'une formation new wave. Celle-ci est repérée en 1986 par un producteur qui fait enregistrer trois 45 tours au chanteur Martin G. Patrick BROGUIERE compose la musique de deux 45 tours et fait ainsi ses débuts dans la production. Parallèlement il poursuit une carrière d'ingénieur du son grâce au diplôme qu'il décroche à l'École Nationale Supérieure des Arts et Techniques du Théâtre à Paris. Il découvre par la suite l'informatique musicale et s'intéresse plus particulièrement à la composition et à l'orchestration. Ceci le conduit à être ingénieur du son et arrangeur sur les quatre albums de Jean-Philippe Brénot. En parallèle, il continue sa formation de compositeur en étudiant au conservatoire pendant quatre années l'harmonie classique et le contrepoint avec le compositeur Michel CAPELIER.

L'histoire de son premier album, BROCELIANDE, débute en 1990, année où Patrick BROGUIERE compose la musique d'un opéra rock. Ecrit sur le livret d'une jeune écrivaine, Papillon, ce projet devait nous conter les Légendes Arthuriennes avec 10 chanteurs. Finalement, l’opéra n’est pas monté sur scène et Patrick BROGUIERE reprend la musique composée pour en extraire en 1992 une suite instrumentale de 50 minutes. L'album est signé fin 1994 avec l'appui du label Musea.
Ce premier Cd est accueilli très favorablement par les fanzines spécialisés de rock progressif et de musique électronique. Mais sa musique est loin de se cantonner à ces styles musicaux et l'on ne peut que difficilement lui attribuer une étiquette.

En 1996 sort son second album, ICONES, qui nous invite à parcourir les salles d'un étrange musée imaginaire. Chaque oeuvre représentée dans le livret est traduite dans l'album par un univers sonore très personnel. ICONES, en s'inspirant du principe des Tableaux d'une Exposition de Modeste Moussorgsky, est également un hommage musical de Patrick Broguière au travail de cinq artistes: Marie Althöfer, Bernard Dutheil, Sabine Massenet, Hervé Thibon, Sarah-Catherine Wolff.

En 1998 sort son troisième album, MONT SAINT-MICHEL, publié par le label italien Mellow Records. L'album comprend dix musiques inspirées librement des légendes, de l'architecture ou de la symbolique du Mont Saint-Michel. Dans un style évoquant tour à tour le chant grégorien, la musique classique, rock, médiévale ou celtique, les différents titres évoquent la diversité architecturale présente sur le Mont. L'unité du lieu est suggérée par un motif conducteur omniprésent. Dans le livret du Cd, chaque musique est illustrée par une miniature du peintre Hervé Thibon (peinte selon la technique du fixé sous verre). Le livret comprend également dix textes de l'écrivain Nathalie Hureau avec une traduction anglaise, compte tenu de la vocation internationale du projet.

Fin 2000 sort le quatrième album, CHATEAUX DE LA LOIRE, inspiré par sept des plus beaux châteaux de la Renaissance dans le Val de Loire: Amboise, Azay-le-Rideau, Chambord, Blois, Chenonceau, Montsoreau, Villandry. La musique du Cd mélange les sons actuels avec les danses et tournures de la Renaissance. Rythmes de pavane ou gaillarde, instruments anciens et cadences harmoniques du XVIe siècle côtoient guitares électriques et synthétiseurs. Les gravures originales d’Hervé Thibon, reproduites dans le livret du Cd, évoquent l'élégance des différents châteaux grâce à la finesse de la technique du fixé-sous-verre.

S’ensuit alors une longue interruption pendant laquelle Patrick BROGUIERE publie entre autres deux livres et suit une formation de magicien. En 2023, il publie à la fois un retirage français de MONT SAINT-MICHEL et un nouvel album, A SECRET WORLD, inspiré par le jardin secret du musicien.

Le titre d’ouverture A Secret World débute dans un mode dynamique, sur un rythme enlevé propulsé par une programmation de claviers dans un mode tournoyant voire tourbillonnant. La musique se veut délibérement gaie et enlevée. Des samplers de violoncelle et une guitare acoustique se font jour, précédant un harmonica. C’est parti pour 7’27 d’aventure musicale. Une séquence pianistique prend le relais, avec des voix samplées.

The Blue Unicorn (4’04) transporte dans l’univers musical de Jean-Michel JARRE c’est aussi puissant, aussi lumineux et évident, avec un tempo roboratif, des claviers ensorcelants, sinueux voire labyrinthiques. La musique se fait très mélodieuse, à la fois très accessible et travaillée. On n’est pas loin de l’univers d’ALAN PARSONS PROJECT.

Breath 0’34 est un intermède pianistique précédant le roboratif King Arthur Marsh (7’00) pris sur un mode lancinant avec un leitmotiv rythmique entêtant servant d’appui aux claviers tournoyants sur lesquels se greffent des samplers de Mellotron. On s’envole, transportés par les sonorités de Moog. Le morceau continue d’évoluer sur un mode cyclique.

In The Corridor (5’52) retour dans l’univers de JM JARRE par l’entremise des claviers électroniques et de la rythmique programmée. La musique se déploie, les lignes mélodiques se succèdent et s’enchevêtrent à travers les sonorités de différents claviers qui se superposent, dévoilant beaucoup d’habileté composi-tionnelle.

21st Century Dancing Man (5’16) est pris sur un tempo des plus implacables et dansant, dans un registre disco assumé, sur lequel sont plaqués des loops électroniques et des vocaux samplés. On adhère ou pas à cette proposition qui tranche un peu avec le reste de l’album.

The Magical Path (7’06) Des claviers rêveurs nous transportent dans un monde plus éthéré que l’on peut concevoir comme magique, les sons des claviers se montrent très mélodieux, se mêlant au piano, par couches successives, créant une musique électronico-symphonique. On se laisse porter, bercer, transporter.

Out Of Time (1’07) est un délicieux inter-mède à la guitare acoustique, instrument qu’on entend trop peu dans l’album.

Elle est cependant de retour dans In My Dreams (5’18) associée à des samplers de viole de gambe, avant l’intervention d’une rythmique programmée qui sous-tend les claviers électroniques labyrinthiques. Belle composition, apaisante, très mélodique.

Faust And Mephisto (4’58) très beau final symphonique, au caractère mélancolique pris sur un rythme de boléro qui nous envoûte avec des parties de claviers très inventives aux sonorités veloutées. (***¾) Didier GONZALEZ



Music Street Journal (USA 10-2023) 

Music Street Journal #161 October 2023
Review by Gary Hill

This is the latest album from French artist Patrick Broguière. The music is definitely progressive rock, but perhaps not always a completely tight fit. There are parts of this that feel more electronic. Some of it has a lot of classical angle at play. Yet we get more mainstream prog stuff, too. Most of this is instrumental, but a few tracks have vocals. That said, none of those vocals are in English. Call this what you like, but it's definitely unique and intriguing.
 
Track by Track Review
 
A Secret World : This jumps right into it with a jam that feels like one part ELP and one part Kansas. The keyboards take control after a time, and at points it makes me think of Yes just a little. The track continues to evolve, and we get a drop back to a bit of a down-home feel for an intricate and mellower motif. Piano becomes the dominant instrument for a time later. Some unusual vocals, feeling rather classical in nature, are added to the mix. Eventually we're brought back out to a reprise of the opening prog rock jam. That section serves as the extended outro.
 
The Blue Unicorn : Melodic and rather mainstream prog rock with plenty of keyboards in the mix is the order of business here. This is more focused and less exploratory than the opener was. It's no less classy or interesting, though.
 
Breath : Just over half-a-minute long, this is a piano solo.
 
King Arthur's March : Bouncy keyboards get us underway here. An electronic sounding percussion element joins. The arrangement fills out into another mainstream prog styled jam. I can make out hints of both Rick Wakeman and The Buggles on this piece. This instrumental goes through a number of twists and turns. It has some synthetic non-lyrical vocals in the mix at times.
 
In the Corridor : This is an intriguing groove. It has plenty of almost Wakeman-like prog built into it. It also features some decidedly classical music in some of the over-layers of sound. It gets rocking out at points, too. This is a powerhouse tune that is among the most effective of the disc. It's dynamic and powerful.
 
21st Century Dancing Man : I really dig the electronic meets prog instrumental groove on this. The track has some opera vocals. This reminds me of Enigma in some ways. There are some vocals that are less operatic later, but they don't appear to be in English. This has a cool dance vibe to it, but you probably got that from the title.
 
The Magical Path : I really dig the keyboard elements here. This calls to mind a mix of Wakeman and Emerson Lake and Powell to me.
 
Out of Time : Just a little over a minute long, this is acoustic guitar is at the heart of this.
 
In My Dreams : Picked guitar gets us going here. Violin comes over the top. The introduction has some mellow drama. The cut works out from there to more of a mainstream melodic prog rock jam. Non-lyrical female vocals come in after the halfway mark. Chorale vocals join in the background a little further down the road. This keeps evolving and growing.
 
Faust and Mephisto : Classical music is on the menu here, but delivered with some more modern angles. I can definitely make out some "Bolero" on this, but there are probably other pieces referenced that I missed. I really love when it drops to just piano. Then a female vocal gracefully soars over the top with non-English lyrics. There are some chorale vocals in the mix on this at times, too. This is very much art music and continues onward with a real focus on that classical music angle. 

 




DPRP (Pays Bas 1-2024)   https://www.dprp.net/reviews/2024/004#broguiere

Sergey Nikulichev
Let me start the review with a bold statement that one of the superb albums that you haven't heard (and I have, ha-ha!) is Patrick Broguière's Mont Saint-Michel. Yes, some of us, prog heads, have these hidden gems in our collection, that seemingly no-one else knows about or cares to know. Released back in 1998 and lamentably unnoticed, this was and still is a pure musical diamond, with excellent themes and elegant mixing of prog, folk and sympho — something that you, dear reader, should try, no matter whether you are a fan of Dream Theater only or if such rather obscure names as XII Alfonso or Minimum Vital ring a bell to you.

Patrick Broguière himself is a French multi-instrumentalist and composer, who prefers to work solo, inviting guests rather than running a full-size collective. After releasing four albums in the 90-ies, he plunged into a long period of silence to be broken only in 2023. News of A Secret World release made me raise both brows in joy like meeting a long-forgotten but sympathetic companion from some other time. Listening to the album for the first time, however, left me with mixed feelings (and by saying “mixed” I do imply “mixed”, not “negative”). The reasons for that is something I need to explain.

No matter how “prog” I am on my personal “prog scale”, Broguière was precisely the artist from whom I wanted nothing else but “more-of-the-same-please-please-please”. It was of course naïve, expecting someone to repeat your beloved sound after more than twenty years, but here the step was taken... sidewards, let's say. From the lush arrangements of Mont Saint-Michel Broguière went to a very minimalistic approach, that evokes memories of The Enid (far from my personal favorite, sorry) and such French bands as Eclat or Edhels circa their late-80-early 90-ies career: cheap percussion, very basic synths – and attempts to express good, sometimes great, ideas through a narrow choice of tools.

Did I greet these changes? Not quite. Does this mean poor quality of music? Absolutely not. I would start with bad news – the drumming is programmed and Broguière, I am afraid, is missing a lot of achievements of the XXI century, working with percussion on a clearly amateur level. There are albums with programmed drums that I admire, and there's really no scientific consensus that live drums are invariably better (if I am allowed to utter heresies on DPRP). But here the rhythmic parts are made mostly for show.
Melody and composition-wise, things grow more interesting: Broguière drifts between Occitanian folk tunes, symphonic prog and new age influences, creating a fairy tale or chivalric romance atmosphere. Notable numbers are the title-track-slash-opener, King Arthur's March and the very extravagant 21st Century Dancing Man (the homage is a clear one for every prog head, but I would rather draw parallels with In The Court of the Crimson King). The closing Faust and Mephisto is also quite nice, while the other tracks are less noticeable.

One thing A Secret World definitely did right is bringing Patrick Broguière back to musical scene. However, I suggest that those new to Broguière's music should start with his 90s releases and evaluate this album basing on their experience from his best work.




 

Koid 9 (France 1-2024)   http://www.koid9.net/boutique   (n°125 Janvier/Février/Mars 2024)

Patrick Broguière A Secret World (Gimmick Productions)

Patrick Broguière est un claviériste et multi-instrumentiste (guitare, violon, flûte, flûte à bec) français de grand talent, autant nourri à la source du rock progressif que de l'imagerie médiévale. Issu d'un milieu où il jouait une musique plutôt hard rock (il vénère Ritchie Blackmore de Deep Purple) lorsqu'il a choisi de se lancer dans une carrière solo, ce faisant, il a opté pour un son avec une approche assez différente. Citant Genesis et Pink Floyd comme inspirations majeures, la musique des quatre productions qu'il avait réalisées à ce jour mélange des éléments de ces inspirations avec de la musique de chambre, du jazz et de la musique ambiante pour créer une expression stylistique comparée à des artistes comme Jean-Pascal Boffo (époque Rituel), Mike Oldfield (période Ommadawn) ou le groupe Changing Images d'une part et naturellement Blackmore's Night d'autre part. Patrick construit des thèmes forts et mélodieux, au parfum moyenâgeux marqué, riches en mélodies et en contrastes, ou jamais l'instrumentation à dominante électronique ne prend le pas sur l'émotion et l'expression d'images fortes. Si son instrumentation est souvent électronique, sa musique se rapproche davantage du rock progressif d'orientation symphonique romantique. . [.../...] 

Finalement en 2023, il publie à la fois un retirage français de Mont Saint-Michel (depuis longtemps épuisé) et un nouvel album, A Secret World (clin d'oeil à Peter Gabriel ?), inspiré par le jardin secret du musicien. Le titre "The Magical Path" est inspiré par un très joli tableau de Cécile Congost, que l'on retrouve dans le livret, tandis que la magnifique couverture du disque est une fois de plus signée du peintre Hervé Thibon.

C'est donc tout seul que Patrick Broguière nous revient, à la guitare, aux claviers et aux programmations. Programmations ? Ben oui, il faut le dire tout de go, l'album est dénué de vraie batterie, ce que je ne peux que déplorer, même si la qualité de la programmation rythmique est toutefois à saluer. L'ouverture éponyme de l'album (contenant 10 titres entre 0.64 et 7.27 pour un total 48 mn) est jouissive : déferlement de claviers typés néo prog, basse bien présente (jouée aux claviers) / batterie (programmée donc et malgré tout un tantinet artificielle), violoncelle, guitare acoustique, on a tout de même là un fantastique titre de plus de 7 mn très mélodieuses pour démarrer en fanfare. "The Blue Unicorn" (4.04) commence comme "Abacab" de Genesis (!) avant de virer sur une ritournelle fort synthétique encore une fois desservie par cette batterie programmée martiale (décidément) ! Elle est sauvée par ces mélodies géniales (saluons ici le talent mélodique de Patrick) et cet orgue d'église majestueux! Après une respiration de moins d'l mn, "King Arthur's March" déploie durant 7 mn une épopée prog absolument fantastique, mélodique, très originale, bien qu'un peu trop synthétique à mon goût là encore (et desservie par la b... OK vous avez compris). Un très long solo de guitare Oldfieldien conclut l'épopée avec brio. "In The Corridor" (5.52) fait partie de ces titres très (trop) synthétiques (on croirait entendre les sons de claviers de Genesis de l'album Genesis 1983) qui personnellement ne me plaisent pas tellement, malgré l'incursion d'instruments plus classiques et un joli solo de guitare. "21st Century Dancing Man" (5.16) (clin d'oeil évident à King Crimson malheureusement uniquement par son titre) est très synthétique et introduit une voix d'opéra à la Klaus Nomi. On se croirait dans une composition du Tangerine Dream des années 80, pas le meilleur donc. "The Magical Path" (7.06) est plus acoustique avec toujours ces sons de claviers typiquement 80's et des instruments classiques tels que cette trompette malheureusement synthétique là encore. Mais le morceau peine à décoller, d'une linéarité trop constante. Après encore une magnifique respiration à la guitare acoustique d'une minute (on se demande bien pourquoi le musicien n'a pas gorgé son album de cet instrument dont il joue à merveille), "In My Dreams" (5.18) fait encore la part belle à cet instrument, superbe ballade acoustique orchestrale avec de très jolis choeurs féminins et masculins. Enfin "Faust And Mephisto" (4.58) qui conclut l'album, est un ancien morceau, composé il y a déjà une douzaine d'années. C'est pour moi étonnamment le sommet de l'album, justement très proche de ce que faisait Patrick dans les opus précédents (dont je suis fan,
vous l'avais je dis ?), une espèce d'épopée orchestrale sur fond de rythmique de Boléro avec un instrumentarium des plus varié (violon, violoncelle, claviers analogiques) et des choeurs/chants masculins et féminins quasi grégorien. Ah si tout l'album avait été de cette trempe... (soupir)

Au final bilan mitigé pour ce retour près d'un quart de siècle après Châteaux De La Loire. Je dirais que l'artiste s'est selon moi un peu trop dispersé (la faute au manque d'un thème précis sur lequel travailler, à la différence des albums précédents ?) et utilise bien trop une instrumentation synthétique froide et dénuée de chaleur et de présence. L'absence d'une vraie section rythmique pèche également, tout comme le fait d'avoir voulu (d'avoir dû ?) tout faire tout seul... Espérons tout de même que ce retour sera tout de même salué et que l'artiste nous reviendra rapidement pour un nouvel opus plus dans nos cordes...

L'album (ainsi que les précédents) est écoutable et commandable sur https://broguiere.bandcamp.com  Renaud Oualid